Controle van kozijnmerken met een Graphic Override Rule

Controle van kozijnmerken met een Graphic Override Rule

Een Graphic Override kan gebruikt worden om onderdelen in het model te controleren. In onderstaand voorbeeld wordt doormiddel van een Graphic Override Combination met daaraan gekoppelde Graphic Override Rules visueel weergegeven welke ramen en deuren nog niet van een kozijnmerk voorzien zijn. 
Dit voorbeeld is niet opgenomen in de KUBUS (KeyMember) Template, maar kan indien gewenst aan een eigen Template worden toegevoegd

Nieuwe Graphic Override Combination aanmaken

  1. ga naar het menu > Document > Graphic Override > Graphic Override Combinations (of gebruik de   button in de horizontale Quick Options bar onderin het scherm)
  2. Kies voor New> New Combination
  3. Vul bij de naam bijvoorbeeld in: 

Nieuwe Graphic Override Rule aanmaken

  1. Kies voor Edit Rules 
  2. Klik op New om een nieuwe Rule aan te maken en geef deze bijvoorbeeld de volgende naam:

  1. Ga naar Criteria:
Voeg met de add knop twee keer Element typ toe en selecteer als value Window en Door.
Voeg met de add knop twee keer Element ID toe: vul als Value Merk-x in en geen waarde.

Op deze manier zullen alle ramen of deuren die nog geen specifiek ID gekregen hebben, worden overschreven.

  1. Ramen en deuren 'zonder merk goed' zichtbaar maken kan door zowel in 2D als in 3D een gekleurde overschrijving er aan toe te kennen.
Stel dit in onder de Override Style:

  1. Alle lijntypes- en kleuren van de gekozen elementen worden in een zwarte volle lijn overschreven.
  2. De Foreground en Background Pen van zowel de  Cover Fills als de Cut Fills  worden door een rode pen overschreven.
  3. In 3D worden de ongemerkte ramen en deuren overschreven met de surface Verf - oranje cadmium.
Om te zorgen dat de rest van het model minder zichtbaar wordt en de gemarkeerde onderdelen extra zichtbaar worden kan een tweede regel aangemaakt worden:
  1. Klik in het Graphic Override Rule menu op 'New'
  2. Geef de nieuwe regel een duidelijk herkenbare naam, bijvoorbeeld: '2D Grijze lijn en witte fill 3D glass surface'
  3. Klik bij Criteria op Add en voeg Elemen type is 'All types' toe
Stel de Override Style als volgt in:
  1. De lijnen moeten duidelijk zichtbaar zijn maar minder opvallend. Kies voor een 'grijze Penkleur'.
  2. De Foreground en Background Pen voor alle mogelijke Fill types worden door een 'witte Pen' overschreven.
  3. In 3D worden de elementen overschreven met het Surface > Glas - algemeen. Op die manier wordt in 3D het hele model doorzichtig en kunnen alle binnen- en buitenkozijnen in één oogopslag zichtbaar worden.
Kies een Penkleur die onafhankelijk van de PenSet is. Zo is Pen 101 in alle PenSets zwart en Pen 41 in alle PenSets rood.

Graphic Override Rules toekennen aan de Graphic Override Combination

  1. Zorg dat de juiste Graphic Override Combination geselecteerd is
  2. Kies dan Add (of de + button)
  3. Selecteer de toe te voegen regel uit de lijst
  4. Herhaal de twee laatste stappen om meerdere regels aan de combinatie toe te kennen


De volgorde voor de grafische weergave in het model is van boven naar beneden. Dat betekent dat de bovenste overschrijving voorrang krijgt. De Rule voor de Ramen en Deuren zonder merk dient bovenaan te staan, zodat deze elementen niet door de andere regels overschreven kunnen worden. Gebruik zonodig de pijlen om de volgorde aan te passen.

Voorbeeld

In dit specifieke voorbeeld hebben de binnendeuren geen merk (ID-veld is leeg) en de twee buitenkozijnen hebben nog het originele Merk-x van de 'Default Settings' uit de Kubus Template. Deze ramen en deuren worden dus overschreven volgens de ingestelde Graphic OVerride Rules. Controleer de juiste benaming eventueel ook met de Schedules. Lees hiervoor het artikel over De KUBUS Ramen en deuren-staat KME.

Resultaat

Na toepassing van de hierboven ingestelde Graphic Override Combination is dit het visuele resultaat

No Override


Graphic Override:


 De Element Info Tag geeft de Graphic Override weer die de weergave van dit element beïnvloedt. Ga hiervoor in 2D of in 3D met de cursor op een element staan:


    • Related Articles

    • Graphic Override Combination

      Een Graphic Override is een filter dat het model toont volgens een voorgedefinieerde overschrijving van Lines, Fills en Surfaces. Deze overschrijving bepaalt de visuele weergave van de elementen op de tekening. Daarnaast kunnen ze dienen voor visuele ...
    • Graphic Override Rules

      In een Graphic Override Rule wordt vastgelegd voor welke specifieke elementen uit het model een bepaalde weergave ingesteld wordt, en hoe die weergave er uit moet zien. Eén of meerdere Rules worden samengevoegd tot een een Graphic Override ...
    • Graphic Override van Composiet wanden m.u.v. isolatie en spouw

      In deze Graphic Override tip wordt uitgelegd hoe de instellingen kunnen worden aangepast, zodat een plattegrond tekening in een ontwerpfase kan worden weergegeven, waarbij alle wanden in het zwart worden getoond m.u.v. de isolatie en luchtspouw. Als ...
    • Het opzetten van een gebouwmodel

      In Archicad kan op vele manieren gewerkt worden; iedereen kan zijn eigen werkmethodiek ontwikkelen. Dit geeft gemak en flexibiliteit. Voor een beginner kan het nog zoeken zijn naar de geschikte werkmethodiek, omdat er nog geen inzicht is in de voor- ...
    • Een patch maken

      Een 'Patch' is een 2D object dat kan worden aangemaakt in alle vensters met uitzondering van het 3D venster. Met een Patch kunnen kleine onvolkomenheden worden weggewerkt door na het plaatsen de gegenereerde inhoud van het 2D symbool aan te passen. ...